Rekrutacja na wyjazdy na studiach w ramach programu Erasmus + na prowadzona jest na przełomie lutego i marca każdego roku, w przypadku dostępności miejsc także w październiku. Szczegółowe informacje umieszczane są na bieżąco w Aktualnościach na głównej stronie internetowej IZ oraz na tablicach ogłoszeń.
Lista uczelni partnerskich, formularz zgłoszeniowy oraz zasady udziału w Programie znajdują się w załączonych plikach poniżej oraz na stronie http://old.uwb.edu.pl/studia-1457.
Szczegółowe informacje udziela także dr Marek Kruk, marek.kruk@uwb.edu.pl
Dokumenty | |
Formularz zgłoszeniowy | POBIERZ |
Zasady kwalifikacji studentów na wyjazdy na studia
– SMS (Student Mobility for Studies) w ramach Programu Erasmus+ KA131
na Uniwersytecie w Białymstoku w roku ak. 2021/2022
- Użyte w niniejszych zasadach określenia oznaczają:
a) student - student Uniwersytetu w Białymstoku studiów (stacjonarnych lub niestacjonarnych) pierwszego, drugiego, trzeciego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich,
b) jednostka organizacyjna – wydział, instytut, filia, szkoła doktorska,
c) kierownik jednostki organizacyjnej – dziekan wydziału, dyrektor instytutu, dyrektor filii, dyrektor szkoły doktorskiej.
- Rekrutacja kandydatów na studia za granicą i realizacja mobilności odbywa się zgodnie z Regulaminem studiów Uniwersytetu w Białymstoku oraz wymogami programu Erasmus+.
- Rekrutacja kandydatów jest przeprowadzana w oparciu o umowy międzyinstytucjonalne zawarte pomiędzy Uniwersytetem w Białymstoku a uczelniami partnerskimi za granicą w ramach programu Erasmus+. Aktualny wykaz uczelni partnerskich, gdzie wyjazdy studentów na studia mogą być realizowane, zamieszczony jest na stronie internetowej uczelni.
- Warunkiem wzięcia udziału w rekrutacji oraz wyjazdu na studia w ramach programu Erasmus+ jest posiadanie statusu studenta Uniwersytetu w Białymstoku. Studenci posiadający obywatelstwo inne niż państwa członkowskiego UE lub EOG są zobligowani do sprawdzania zasad odnoszących się do wjazdu na terytorium kraju przyjmującego stypendystów programu Erasmus+.
- Studenci w trakcie stypendium nie mogą przebywać na urlopie, o którym mowa w §34 Regulaminu studiów Uniwersytetu w Białymstoku.
- Łączny czas trwania wyjazdów w ramach programu Erasmus+ (studia oraz praktyki, realizowane na UwB oraz innych uczelniach) nie może przekroczyć:
- 12 miesięcy na studiach pierwszego, drugiego lub trzeciego stopnia,
- 24 miesięcy na studiach jednolitych magisterskich.
Limit możliwych do wykorzystania na danym poziomie studiów miesięcy obejmuje również poprzednie wyjazdy w ramach programu LLP-Erasmus.
- Minimalny okres realizacji mobilności wynosi 3 miesiące, maksymalny 12 miesięcy.
- Możliwe jest realizowanie wyjazdów łączonych (studia + praktyki) w wymiarze maksymalnie 10 miesięcy na studia (rok akademicki) i 2 miesięcy praktyk. W tym wypadku praktyki powinny być uwarunkowane programem studiów oraz uwzględnione w „Porozumieniu o programie zajęć” (Learning Agreement).
- Jednostki organizacyjne Uniwersytetu w Białymstoku są odpowiedzialne za przeprowadzenie rekrutacji studentów na studia za granicą, która prowadzona jest za pośrednictwem specjalnie utworzonych komisji kwalifikacyjnych.
- Nadzorowaniem prac komisji kwalifikacyjnej właściwej jednostki zajmuje się, wyznaczony przez kierownika jednostki organizacyjnej, koordynator. Do jego zadań należy m. in. bezpośredni kontakt z Działem Współpracy Międzynarodowej Uniwersytetu w Białymstoku (DWM). Lista koordynatorów znajduje się w zakładce Erasmus+ na stronie internetowej uczelni.
- W skład komisji kwalifikacyjnej właściwej jednostki wchodzi:
- koordynator programu Erasmus+ jednostki organizacyjnej,
- osoba sprawdzająca znajomość języka obcego,
- przedstawiciel studentów,
- inne osoby (w zależności od wymogów jednostki organizacyjnej).
- W zakresie wyłączenia z komisji kwalifikacyjnej stosuje się przepisy Kodeksu Postępowania Administracyjnego.
- Warunkiem wzięcia udziału w rekrutacji na studia jest złożenie formularza zgłoszeniowego, który jest dostępny w zakładce Erasmus+ na stronie internetowej Uniwersytetu
w Białymstoku. Komisje kwalifikacyjne jednostek organizacyjnych mogą ustalić dodatkowe załączniki do formularza.
- Podstawowe kryteria selekcji kandydatów to: średnia ocen, dobra znajomość języków obcych,
w których prowadzone są wykłady w uczelni partnerskiej (musi być potwierdzona podczas rozmowy kwalifikacyjnej), brak uprzednio nieuzasadnionych rezygnacji przez kandydata z wyjazdu na studia lub na praktyki w ramach programu Erasmus+.
- Koordynator poinformuje kandydatów o terminie rozmowy kwalifikacyjnej, podczas której komisja dokona weryfikacji poziomu znajomości języków obcych wskazanych w umowie z uczelnią partnerską jako języki, w których prowadzone są w tej uczelni zajęcia. Komisja ma prawo zweryfikować znajomość innych języków obcych niż wskazane w umowie, o ile jest to uzasadnione koniecznością zapewnienia kształcenia w danej uczelni.Komisja ma prawo do niezakwalifikowania kandydatów, których znajomość języków obcych, w których prowadzone są zajęcia, jest poniżej poziomu B1. Podczas rozmowy komisja sprawdza też poziom motywacji kandydatów do wyjazdu.
- W rekrutacji pierwszeństwo przyznaje się osobom, które w momencie wyjazdu będą studentami wyższych lat studiów i dotychczas nie wyjeżdżały w ramach programu Erasmus+. Warunkiem uczestnictwa w kwalifikacji jest pełne zrealizowanie dotychczasowego programu studiów w danej jednostce organizacyjnej. Za zgodą kierownika jednostki organizacyjnej, w uzasadnionych przypadkach, dopuszczalna jest kwalifikacja na wyjazd studentów posiadających wpis warunkowy.
- Dodatkowe kryteria rekrutacji to: udzielanie się w stowarzyszeniu Erasmus Student Network (ESN) lub indywidualna opieka nad zagranicznymi studentami przyjeżdżającymi, wyższa średnia ocen z roku akademickiego poprzedzającego rok rekrutacji, a w przypadku studentów pierwszego roku studiów drugiego stopnia, planujących wyjazd w semestrze letnim – z pierwszego semestru studiów. O kwalifikacji osoby spełniającej kryteria decydować będzie lepsza znajomość języka obcego, w którym prowadzone są wykłady w uczelni partnerskiej.
- Komisja kwalifikacyjna ustala terminy i procedury kwalifikacji, a następnie podaje je do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie na tablicach ogłoszeniowych i stronie internetowej jednostki organizacyjnej.
- Po zakończonej rekrutacji komisja przygotowuje listę kandydatów, zakwalifikowanych do wyjazdu na studia w ramach programu Erasmus+ KA 131, oraz listy rezerwowe.
- Odwołania od decyzji komisji kwalifikacyjnej należy kierować do Koordynatora Uczelnianego Programu Erasmus+ w terminie do 7 dni od dnia ogłoszenia decyzji o wynikach rekrutacji.
- Do 28 maja 2021 r. protokoły z posiedzeń komisji kwalifikacyjnych powinny zostać przekazane do DWM wraz z oryginałami formularzy zgłoszeniowych studentów (zakwalifikowanych oraz niezakwalifikowanych na wyjazd), jeśli rekrutacja nie będzie mogła zostać zakończona do tego terminu, DWM może dokonać jego przedłużenia. W przypadku ogłoszenia rekrutacji uzupełniającej, protokoły z posiedzeń komisji kwalifikacyjnych wraz z oryginałami formularzy zgłoszeniowych powinny zostać przekazane do DWM w terminie do 30 listopada 2021 r.
- W przypadku wolnych miejsc może być przeprowadzona przez jednostki organizacyjne dodatkowa rekrutacja dotycząca wyjazdów na studia w semestrze letnim roku akademickiego 2021/22, która powinna zostać przeprowadzona najpóźniej do 15 listopada 2021 r., chyba że DWM wyznaczy inny termin.
- Wszystkie osoby wyjeżdżające na studia do uczelni, w których zajęcia odbywają się w językach objętych systemem Online Language Support (według stanu na dzień ustalenia niniejszych zasad – w języku angielskim, bułgarskim, chorwackim, czeskim, duńskim, estońskim, fińskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, holenderskim, irlandzkim, litewskim, łotewskim, maltańskim, niemieckim, portugalskim, rumuńskim, słowackim, słoweńskim, szwedzkim, węgierskim, włoskim), wypełniają przed wyjazdem test językowy on-line w celu określenia poziomu znajomości języka. Wynik testu pozwoli na przyznanie licencji na kursy językowe on-line studentom, którzy uzyskają najsłabsze wyniki.
- Studenci znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej mogą otrzymać wyższe stypendium na każdy miesiąc pobytu. Do uzyskania dodatku uprawnione są osoby, które:
- w przypadku rekrutacji podstawowej - posiadają prawo do stypendium socjalnego na Uniwersytecie w Białymstoku, potwierdzone w formularzu zgłoszeniowym danego studenta, przez dział spraw studenckich lub dziekanat/sekretariat właściwej jednostki organizacyjnej,
- w przypadku rekrutacji uzupełniającej - uzyskają prawo do stypendium socjalnego na Uniwersytecie w Białymstoku po złożeniu wniosku o wyjazd, ale przed rozpoczęciem mobilności[1] oraz złożą w DWM w terminie do 10 grudnia 2021 r. załącznik nr 1 do formularza zgłoszeniowego z potwierdzeniem z działu spraw studenckich lub dziekanatu/sekretariatu właściwej jednostki organizacyjnej.
Otrzymanie przyznanego dodatku jest gwarantowane od początku trwania wyjazdu stypendialnego do końca okresu finansowania ustalonego w umowie na wyjazd stypendialny pomiędzy uczelnią i studentem.
W stosunku do osób, które nabędą prawo do uzyskania stypendium socjalnego już w trakcie pobytu na wymianie dodatek nie będzie przyznany.
- Studenci z niepełnosprawnościami mogą otrzymać wyższe stypendium ze specjalnego funduszu pomocy dla osób niepełnosprawnych. Do uzyskania takiego dofinansowania uprawnione są osoby, które w momencie złożenia wniosku o wyjazd są uznane, w świetle uchwały nr 2624 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 18 grudnia 2019r. w sprawie określenia szczegółowych zasad wprowadzania i zastosowania rozwiązań alternatywnych dla studiujących osób niepełnosprawnych, za osoby z niepełnosprawnościami. Informacja ta musi zostać potwierdzona w formularzu zgłoszeniowym studenta przez Pełnomocnika Rektora ds. osób z niepełnosprawnościami. Każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie przez uczelnię w porozumieniu z Pełnomocnikiem Rektora ds. osób z niepełnosprawnościami. O decyzji przyznania dofinansowania Student jest informowany indywidualnie.
- Studenci, którzy rezygnują z wyjazdu, powinni niezwłocznie pisemnie poinformować o swojej decyzji właściwego koordynatora jednostki organizacyjnej oraz DWM podając przyczynę rezygnacji. Studenci, którzy nie dopełnią powyższego obowiązku, a jednocześnie w terminie do 1 września 2021 r. (w przypadku wyjazdów na semestr zimowy) i 30 grudnia 2021 r. (w przypadku wyjazdów na semestr letni), nie prześlą do DWM informacji koniecznych do przygotowania umowy na wyjazd, zostaną drogą mailową poinformowani przez pracownika DWM o planowanym skreśleniu z listy osób zakwalifikowanych na wyjazd. W przypadku braku w ciągu dwóch tygodni kontaktu z DWM, przyjmuje się, że student zrezygnował z wyjazdu.
- Studenci, którzy chcą przedłużyć pobyt w uczelni partnerskiej, powinni w terminie do 17 grudnia 2021 roku złożyć w DWM dokumenty potwierdzające, że zarówno uczelnia
partnerska, jak i władze jednostki organizacyjnej, wyrażają zgodę na przedłużenie pobytu. Wzór podania o przedłużenie pobytu jest dostępny w zakładce Erasmus+ na stronie internetowej Uniwersytetu w Białymstoku.
- Przedłużenie pobytu będzie mogło zostać sfinansowane pod warunkiem posiadania przez Uniwersytet w Białymstoku wolnych środków. O przyznaniu dofinansowania decyduje kolejność dostarczenia kompletnej dokumentacji do DWM. Przy przedłużaniu pobytu stawka miesięcznego stypendium nie ulega zmianie.
- Student otrzymujący wyższe stypendium, w związku z trudną sytuacją materialną, po uzyskaniu zgody na przedłużenie pobytu, może otrzymać finansowanie na okres przedłużenia.
- Student otrzymujący wyższe stypendium na pokrycie dodatkowych kosztów związanych z niepełnosprawnością po uzyskaniu zgody na przedłużenie pobytu i ponownym złożeniu wniosku o dodatkowe środki, może otrzymać finansowanie na okres przedłużenia (w tym środki na koszty związane z niepełnosprawnością).
- Osoby, które nie otrzymały stypendium w związku z przedłużeniem wyjazdu, uzyskają dofinansowanie pod warunkiem otrzymania przez uczelnię dodatkowych środków z Agencji Narodowej. Studenci mają również możliwość przedłużenia pobytu na kolejny semestr bez finansowania (z tzw. grantem zerowym).
- Zakwalifikowani kandydaci podpisują przed wyjazdem umowę finansową na realizację mobilności (zawartą pomiędzy studentem a Uniwersytetem w Białymstoku, reprezentowanym przez prorektora ds. nauki i współpracy międzynarodowej).
- Uniwersytet w Białymstoku zobowiązuje się do:
- a) uznania studentom przedmiotów zrealizowanych za granicą na zasadach obowiązujących
w uczelni tj. Regulaminie studiów Uniwersytetu w Białymstoku, wewnętrznych aktach obowiązujących w jednostkach organizacyjnych Uniwersytetu w Białymstoku, zasadach programu Erasmus+, - b) wpisania w suplemencie do dyplomu zrealizowanych na uczelni partnerskiej przedmiotów dodatkowych, które nie są objęte programem studiów na Uniwersytecie w Białymstoku,
- c) przedłużenia sesji poprawkowej (na zasadach określonych w Regulaminie studiów Uniwersytetu w Białymstoku) powracającym z wymiany studentom w sytuacji, gdy semestr w uczelni partnerskiej kończy się później niż w Uniwersytecie w Białymstoku.
[1] Zgodnie ze szczegółowym harmonogramem czynności w postepowaniach dotyczących przyznawania świadczeń w Uniwersytecie w Białymstoku, procedury mogą potrwać nawet do 30.11 danego roku akademickiego, przy czym stypendium jest przyznawane z wyrównaniem od października danego roku akademickiego.